+31 88 1888150 | planning@jenz.nl
JenZ logo
Nieuws

Beter resultaat met wervende teksten? Zet de zeven magische woorden in

Beter resultaat met wervende teksten? Zet de zeven magische woorden in

Cover De 7 magische woorden, boek Nicol Tadema
Een latent werkzoekende die de vacaturetekst wel leest maar toch níét solliciteert. Een gesourcete kandidaat die het nalaat om te reageren op een InMail. Een opdrachtgever die een kandidaatvoorstel wekenlang onbeantwoord laat. Het kan zomaar eens veroorzaakt worden door een verkeerde inzet van een regulier woord in de tekst.

In haar vierde boek ‘De 7 magische woorden’ onthult tekstspecialist Nicol Tadema zeven woorden die een tekst kunnen maken óf breken. Zodra de woorden juist worden toegepast, heeft dit een positief effect op de resultaten. Ook binnen recruitment en hr.

Eerder schreef Tadema onder andere de boeken ‘Werven met woorden’ en ‘Tekst werkt’. Deze boeken richten zich op het schrijven van diverse teksten binnen recruitment en hr waarbij de vacaturetekst de hoofdrol speelt. Voor haar vierde boek ‘De 7 magische woorden’ selecteerde Nicol Tadema zeven woorden uit de Nederlandse taal die een tekst kunnen maken en breken. De woorden zijn veelvoorkomende woorden die je in elke tekst wel tegenkomt. “Alleen worden de woorden vaak niet op de meest effectieve manier ingezet waardoor het resultaat achterblijft”, aldus Tadema. Het woord ‘maar’ is een van de magische woorden.

Lees ook Nicols blogs op FlexNieuws:
Hoe lang moet ‘ie zijn? De vacaturetekst dus
Eerste Hulp Bij Vacatureteksten
Salaris verplicht in vacatureteksten: waar of niet waar?
Vacaturetekst zonder naam van de opdrachtgever

Tadema analyseerde voor haar nieuwe boek onder meer vele vacatureteksten. Zij concludeerde dat het vierletterwoord ‘maar’ ook hierin vaak op zo’n wijze wordt ingezet dat de tekst als negatief wordt ervaren. Ook doet het gebruik van ‘maar’ in de meeste gevallen afbreuk aan het doel van de boodschap. Door simpelweg de boodschap om te draaien kan het woord ‘maar’ nog steeds worden gebruikt en is het effect veel positiever. Ook ‘omdat’ is een magisch woord, waarbij blijkt dat de reden die erachter volgt minder van belang is dan veel mensen denken. Door de woorden juist in te zetten wordt de kans vergroot dat de lezer eerder en/of vaker overgaat tot solliciteren, reageert op een InMail of ‘ja’ zegt tegen een voorstel.

Het boek ‘De 7 magische woorden’ is geschreven voor iedereen die regelmatig overtuigende teksten schrijft. Daarmee is het zeker ook geschikt voor recruitment- en HR professionals die vacatureteksten, social mediaberichten en kandidaatvoorstellen schrijven. Hierover zegt Tadema: “Verandering van werk vinden de meeste mensen spannend. Die spanning kan je (deels) wegnemen door op tactische plekken de juiste woorden in tekst te verwerken en beïnvloedingsmethodes toe te passen.”

Daniëlle van Rijen, copywriter Satdesign:
“Nicol deelt in ‘De 7 magische woorden’ haar trukendoos met de lezer. Ze laat zien hoe je met de juiste aanpak doeltreffend je doelgroep beïnvloedt. Er zijn slechts zeven simpele woorden voor nodig. Die, als ze juist worden toegepast, een enorm effect hebben. Als copywriter weet ik één ding zeker: ik onderschat nooit meer de kracht van één enkel woord.”

Naast het verhogen van resultaten is het doel van Tadema dat de lezers van het boek nooit meer hetzelfde naar tekst kijken. Dit doel bereikt ze door in het boek uitgebreid te beschrijven hoe de geselecteerde sleutelwoorden een negatief óf positief effect kunnen hebben. Het geheel wordt onderbouwd met onderzoeken en cases. Verder worden er meer dan 30 beïnvloedingstechnieken toegelicht en zijn er talloze voorbeelden verwerkt.

Over de auteur
In de afgelopen twintig jaar schreef Nicol Tadema al duizenden overtuigende teksten voor onder andere het Rijksmuseum, Goodhabitz en Deloitte. In 2011 richtte Tadema een gespecialiseerd tekstbureau (tien medewerkers) op dat zij in 2022 verkocht. Nu deelt Tadema in boeken, op het podium en tijdens trainingen haar kennis over het toepassen van neuromarketingprincipes en beïnvloeden van het brein.

Nicol is auteur van drie andere boeken: Tekst werkt (2021), De nieuwe Werven met woorden (2018) en Werven met woorden (2016). Haar blogs zijn veelgelezen; in 2022 was ze Best gelezen auteur op Frankwatching.
ISBN: 9789082606867
Bindwijze: softcover / paperback
Taal: Nederlands
Aantal pagina’s: 192
Uitgever: Nicol Communicatie
Ook verkrijgbaar als e-book (PDF zonder DRM): ISBN: 9789082606843