+31 88 1888150 | planning@jenz.nl
JenZ logo
Nieuws

Kennisgat tussen mbo en arbeidsmarkt: tijd voor actie

“Het gat tussen mbo-onderwijs en arbeidsmarkt lost niet vanzelf op. Actie voor werkgevers en het mbo is nu belangrijker dan ooit.” Dat betoogt Arjan Elbers in zijn ingezonden brief aan FlexNieuws.

Het is logisch dat er een kennisgat zit tussen het mbo-onderwijs en de arbeidsmarkt. Dat is er altijd geweest. Het mbo heeft een kwalificatie dossier en een curriculum gebouwd met alle kennis van vandaag. Als een mbo docent fulltime doceert kan hij of zij niet alle innovaties en arbeidsmarkt ontwikkelingen bijhouden. Dus ontstaat er een kennis vertraging naar de mbo-student toe.

De arbeidsmarkt is bezig met morgen en overmorgen. De ontwikkelingen in de arbeidsmarkt versnellen ook nog eens elk jaar. Juist hier zit de pijn. Het kennisgat tussen mbo-onderwijs en arbeidsmarkt wordt zelfs elk jaar groter. De arbeidsmarkt schreeuwt al jaren om vakmensen in de techniek, zorg, ict, bouw, kinderopvang, beveiliging en meer. Dat verhaal is inmiddels wel bekend. Ik bestempel alle mbo’ers dan ook niet voor niets als de Gouden Doelgroep van onze tijd.

Werven van mbo’ers vaak niet strategisch belegd
Niet alleen het werven van mbo’ers is vaak niet strategisch ingericht. Vaak is recruitment in zijn geheel nog reactief. “Ow, we hebben een hoop openstaande vacatures, we gaan met spoed werven.” Of…“Misschien hadden we drie jaar al eens naar ons gemiddeld verloop kunnen kijken en uit kunnen rekenen hoeveel boomers er met pensioen zouden gaan de komende jaren. Dan waren we toen al begonnen met werving, in plaats van nu, nu alles al in de fik staat. En dan hadden we niet zo’n vet probleem gehad.”

Om succesvol mbo’ers te werven moet je als werkgever in een midlange recruitmentoplossing denken. Je moet de mbo’ers in een vroeg stadium bereiken en helpen om ze later bij je in te laten stromen. Ruim 30 procent van alle mbo’ers stroomt eerst nog eens door naar het hbo, voordat ze de arbeidsmarkt opkomen. Stages en projecten begeleiden is het antwoord! En helaas horen we werkgevers vaak zeggen dat ze geen tijd hebben om stagiaires van het mbo te begeleiden, omdat ze het al zo ontzetten druk hebben. Er staan zoveel vacatures open, dit kunnen we er nu echt niet bijhebben.

“Als je vandaag geen tijd hebt om stagiaires te begeleiden? Dan verdien je morgen geen personeel!”

Stop met klagen werkgevers. Zo simpel is het. Je moet als werkgever ook niet “gewoon” stagiaires begeleiden, nee, je moet de ambitie hebben om het beste leerbedrijf van Nederland te worden. Dan staan de werknemers voor je in de rij. Je hebt het zelf in de hand.

We kunnen het kennisgat wel kleiner maken!
Gelukkig zijn er diverse mooie initiatieven om het kennisgat tussen mbo-onderwijs en arbeidsmarkt kleiner te maken. Eén van deze mooie initiatieven is de non-profit stichting Guruz. Die maken online kennis gastcolleges bij bedrijven en bieden deze gratis aan bij alle mbo-scholen van Nederland.

Zo leert KPN alles over glasvezel, VDL Nederland over robotica, de NS over treintechniek, ASML over semiconductors en VolkerWessels, Enexis en Alliander alles over de energietransitie. En dit doen ze door te laten zien aan alle mbo-studenten wie zij zijn als aantrekkelijk stagebedrijf of werkgever.

Tijd voor actie
Ook mbo-docenten kunnen nog meer samen optrekken met werkgevers om actuele kennis op te halen. En werkgevers kunnen hun kennis actief aanbieden aan het mbo-onderwijs. Of het met live gastcolleges, online gastcolleges, rondleidingen is of iets anders. Maar doe iets in plaats van te klagen dat het allemaal zo moeilijk is.

En die actie is broodnodig, zeker omdat ik verwacht dat we demissionair minister van OCW Robbert Dijkgraaf in een volgend kabinet niet meer terug gaan zien. En als er iemand een goed ambassadeur voor het mbo in combinatie met de arbeidsmarkt is geweest, dan was hij het wel. Dat blijkt wel weer uit de brief die hij naar alle havisten en vwo’ers geschreven heeft: kies eens een mbo-opleiding. En zeker als die mooi aansluit bij de actuele kennis die het bedrijfsleven van een opleiding verlangt.