RecruitNow + zvoove: Synergie en dan echt
In juni heeft RecruitNow – gespecialiseerd in frontoffice oplossingen – zich aangesloten bij de Duitse backoffice specialist zvoove Group. Beide organisaties zien de voordelen van samenwerking. ‘Hoe benut je de synergie én blijf je tegelijk in je kracht?’ vraagt Wim Davidse aan Paul Wilkens, CCO van RecruitNow.
RecruitNow, online recruitment specialist voor uitzend-, werving en selectie- en detacheringsbureaus, is in juni toegetreden tot de zvoove Group. Deze Duitse groep claimt het marktleiderschap op het vlak van software-oplossingen voor flexbureaus en schoonmaakbedrijven. Er werken 400 mensen, bij RecruitNow 60, en deze overname betekent dus voor beide bedrijven een flinke stap. Natuurlijk meldde het persbericht destijds twee keer de hoge verwachtingen over de te realiseren synergieën.
Door Wim Davidse (ZiPmedia), 8 augustus 2023
Fusies en overnames lijken altijd in golven te komen, en het vaakst genoemde argument ervoor is synergie: de wonderbaarlijke verdwijntruc van kosten plus de wonderbaarlijke verschijntruc van opbrengsten. Ook in en rond de flexbranche hebben de afgelopen jaren flink wat fusies en overnames plaatsgevonden, waarvan de overname van RecruitNow door zvoove Group een heel recente is.
Synergieën, vooral aan de kostenkant, waar backoffices gedeeld kunnen gaan worden en zo, laten zich makkelijk berekenen, maar helaas veel moeilijker realiseren. Fusies en overnames resulteren dan ook zelden in de beoogde resultaten, zo blijkt nogal eens uit onderzoeken.
Persoonlijk kan ik mij als toenmalig directeur Strategische Marketing bij Vedior nog levendig herinneren dat ik blij was dat het concurrerende en supergoedlopende detacheringsbureau Vitae begin 2008 werd overgenomen door een grote internationale concurrent: dat betekende een serieuze concurrent minder, en misschien wel twee, vanwege alle interne besoignes die overnemen vaak met zich meebrengt. Aan het begin van deze eeuw had ik juist een heel positieve ervaring gehad met een grootscheepse overname, toen het beursgenoteerde Vedior het ondernemende Select overnam – een wereldwijde groep van tientallen dynamische, overgenomen specialisten, waarvan de oprichter nog voor ongeveer de helft eigenaar was van het flexbureau. Die ondernemende specialisten voelden zich gefaciliteerd door Select, en daarna ook door Vedior – in ieder geval niet in de weg gezeten.
De waarde zit in de cultuur
De truc komt er meestal op neer om zoveel mogelijk met je vingers van de eventuele kostenvoordelen af te blijven, en elkaars kracht en energie in te zetten en wellicht zelfs aan te vullen. Het woord synergie zegt het eigenlijk al: syn-ergie, samen-energie. Dat vergt geen diepgaande spitsvondige berekeningen, dat vergt een cultuur-match – de achteraf misschien wel vaakst aangehaalde verklaring voor mislukte fusies of overnames. Toen Vedior (inclusief de Select-ondernemingen) in 2008 werd overgenomen door Randstad, ging dat vervolgens niet overal helemaal goed.
Dus als ik hoor over een nieuwe fusie of overname, ben ik altijd benieuwd naar het gebruik van het synergie-argument, en de aandacht voor cultuur.
In het persbericht van RecruitNow had ik ook gelezen dat de sterke onafhankelijke positie van RecruitNow op de markt voor Applicant Tracking Systems (ATS) een strategische keuze is die ze met Cockpit ook binnen zvoove “met kracht” zullen voortzetten. Dat klonk mij als Best of Breed in de oren, en na een overname is die werkwijze zeker niet persé vanzelfsprekend. Met Best of Breed (BoB) ga je als leverancier niet voor gedwongen winkelnering, maar werk je met partners die de opdrachtgever aandraagt of die in die situatie het beste passen. Vrijheid dus, en flexibiliteit. Zeker geen van binnenuit en hogerhand opgelegde ‘short lists’ van leveranciers waarmee moet worden samengewerkt. Tot nog toe heeft die BoB-strategie RecruitNow veel gebracht: sinds het ontstaan van Cockpit in 2017 is het aantal gebruikende flexmerken gegroeid naar ruim 180.
Serieus commitment
Een zelfverzekerde, spannende claim dus in het persbericht. Na de razend drukke weken die dan altijd volgen, ging ik geïntrigeerd met RecruitNow in gesprek. “Er zal zeker geen sprake zijn van gedwongen winkelnering,” antwoord Paul Wilkens, Chief Commercial Officer (CCO) van RecruitNow, op mijn vraag. “Wij blijven ook gewoon koppelen met meerdere leveranciers en partners, net als nu en de afgelopen jaren. Er is dus geen verplichting om backofficesoftware-leverancier en partner Pivoton erbij te halen, terwijl zij al sinds het voorjaar van 2022 lid zijn van zvoove Group en wij heel goed samen werken.” Wilkens, die het woord doet, ook namens zijn directiecollega’s André Polderman (CEO en oprichter) en Rob van Arnhem (Chief Operating Officer), gaat op het puntje van z’n stoel zitten. “Van alle door zvoove overgenomen partijen zit de toenmalige directie er nog. Ze geloven juist in de kracht van de oprichter en z’n team, het DNA, de cultuur die zij hun bedrijf hebben gegeven.”
RecruitNow had de voorgaande maanden met meerdere geïnteresseerde partijen gesproken, maar met zvoove, met Oliver Muhr, de CEO, was er Dé Klik. Er was een cultuur-match, of in mooie Franse woorden: een compatibilité d’humeur. “Wij willen een rol van betekenis spelen in de vernieuwde groep met de enorme slagkracht van de Europese marktleider”
Typisch
Die Best of Breed-strategie is trouwens niet het enige kenmerk dat zal blijven. Ook die andere strategische keuze blijft overeind: “Onze nieuwe klanten zoeken en vinden wij voor een niet onbelangrijk deel onder de jonge, ambitieuze flexbureaus. Die zien marktpotentieel, willen daar hard op jagen, en willen daarbij maximaal ontzorgd en gefaciliteerd worden door moderne technologie. Met zulke startups en scaleups werken is enorm stimulerend. En het heeft een paar grote voordelen: je klanten groeien, en komen continu met scherpe vragen en ideeën voor de verdere verbetering van Cockpit, ons ATS dat speciaal voor en met flexbureaus is ontwikkeld.” Die cultuur bij klanten en bij prospects, daar selecteert RecruitNow op. Niet op groot, maar op dynamisch met groot potentieel.
“Wij vinden digitalisering natuurlijk super belangrijk, maar realiseren ons tegelijkertijd heel goed dat al die high tech kansloos is als je verder niet high touch te werk gaat. Al bij het oriënteren en kiezen voor Cockpit bij een prospect en vervolgens bij het implementeren gaan wij dus echt voor de verleiding van zoveel mogelijk mensen in het flexbureau. De belangrijkste persoon bij de klant, buiten de beslissers, is de dagelijkse gebruiker, de intercedent, de recruiter, de vestigingsmanager of de account manager. Die moet zien, ervaren, beleven dat ons systeem echt helpt. Vragen kunnen stellen, opmerkingen kunnen plaatsen. Daarvoor organiseren we speciale sessies, dat kost allemaal natuurlijk tijd, maar die verdient iedereen dubbel en dwars terug.”
En zvoove gaat dus niet over een poosje een streep zetten door die bijzondere elementen van de RecruitNow-keuzes en -aanpak? “Zeker niet,” is Wilkens uiterst stellig. Okee, je mag dus blijven doen wat je deed om zo groot te worden als je nu bent, maar wat haalt RecruitNow eruit?
Alle kanten op
“Om te beginnen natuurlijk kennis, inspiratie en innovatiekracht van de andere partijen in de groep. Dat is belangrijk, want de digitale transformatie is eigenlijk nog maar net serieus begonnen, en Artificiële Intelligentie (AI) komt ook nog maar net om de hoek kijken. Daar gaan we zelf en samen in de zvoove Group nog heel veel stappen zetten om onze klanten verder te kunnen helpen in deze uitdagende tijden. We hebben al flink wat mooie klanten, en we streven nu naar marktleiderschap in Nederland.”
“Daarnaast kunnen we nu veel gemakkelijker naar buitenlandse markten. Zvoove is marktleider in Duitsland, een gigantische markt die nog groter is dan de Nederlandse. Maar de zvoove Group was tot onze overname een groep van voornamelijk backoffice-oplossingen. Wij zijn van de frontoffice! Dát, naast onze keuzes, onze manier van doen, onze cultuur, was de grote toegevoegde waarde die zvoove in ons ziet. Voor ons is de toegevoegde waarde: wij kunnen veel makkelijker vaste voet aan de buitenlandse grond krijgen. De verschillende backoffice-leveranciers in de groep zijn eigenlijk helemaal nationaal gebonden vanwege de grote verschillen tussen arbeidswetten en regelgeving, een dergelijke beperking geldt voor ons niet. Wij zijn dus als gespecialiseerde ATS-leverancier in de groep niet beperkt tot de landsgrenzen.”
Voorwaarts
Dat klinkt goed doordacht en beloftevol. Strategisch lijken de puzzelstukken goed te passen, en qua cultuur komt het ook zo over. De circa 60 medewerkers van RecruitNow leken dat ook zo te voelen: ze reageerden vooral met trots en de gedachte aan de mogelijkheid van baanverlies stak de kop niet op. Ze ervaarden een gevoel van erkenning, en sommige kwamen zelfs direct met nieuwe ideeën. Bij het belrondje langs de klanten waren de reacties ook positief tot lovend. Sommige technologie-partners begonnen natuurlijk even over het risico van gedwongen winkelnering voor hun samenwerking, maar de Best of Breed-werkwijze was, is en blijft voornaam onderdeel van de RecruitNow-filosofie.
Desalniettemin: the proof of the pudding is in the eating. Gevraagd naar wat we hier in onze flexbranche als eerste van gaan ervaren, klinken de nieuwe mogelijkheden duidelijk door: “Natuurlijk blijven we ons sterk profileren bij de hele DMU van onze doelgroep, zoals tijdens events en met vooruitstrevende marketing. En bureaus met internationale netwerken of ambities zullen gaan horen: “Bij RecruitNow zijn we er klaar voor.”
Lees ook
Persbericht: RecruitNow sluit aan bij zvoove Group
Samenwerking Brisker Group en RecruitNow