+31 88 1888150 | planning@jenz.nl
JenZ logo
Nieuws

Hans Pruis (Home of People): ‘Wij willen een warm thuis bieden aan de arbeidsmigrant.”

Ex-Adecco topman Hans Pruis heeft afgelopen jaar de corporate uitzendwereld verruild voor het veel kleinere, maar zeer ambitieuze Home of People (voorheen Solutions Group). Het bedrijf is actief op overnamepad en aan Pruis de taak om dat in goede banen te leiden. “Ik sta weer met de voeten in de klei.”

Arthur Lubbers – redacteur Flexnieuws

Hans Pruis – CEO Home of People

Begin 20 was Hans Pruis toen hij als docent lichamelijke opvoeding in Hoogezand-Sappemeer ging werken. Maar in de jaren ’80 was het lastig om als leraar aan de bak te komen. Op z’n 25e stapte hij daarom binnen bij Start People in Assen om vervolgens carrière te maken in de uitzendwereld. Pruis klimt in 25 jaar tijd op van junior intercedent tot hoofdverantwoordelijke voor de integratie van Start en Creyfs Italia namens USG People (tegenwoordig RGF Staffing), waarbij zijn tussentijdse MBA-studie change management en consultancy in Engeland goed van pas komt. Twaalf jaar werkt Hans daarna in directiefuncties bij Adecco waar hij eind 2015 CEO van Adecco Nederland wordt. “Ja, dat is een prachtige carrière, maar als je je handtekening zet onder dat contract weet je ook dat er op een dag een einde aan komt.”

‘Taken goed verdeeld’

Hans gaat daarna aan de slag als zelfstandig business coach om kleinere en middelgrote uitzendbedrijven te begeleiden bij het doorgroeien naar een groter flexbedrijf. Zo komt hij in gesprek met Sezer Duygulu, oprichter van de Solutions Group, een uitzender die in 2022 een omzet behaalde van bijna € 110 miljoen (+12,5%). “Sezer had een nog veel grotere ambitie. Hij wil tot de top-10 van de uitzendwereld gaan behoren.”

Nu wordt de jonge flexondernemer door Quote bestempeld als ‘uitzend-miljonair’, maar Sezer Duygulu heeft ook andere tijden gekend. Hij heeft met z’n moeder op de markt in Den Haag gestaan en werkte later als heftruckchauffeur bij een productiebedrijf. Daar zag hij hoe zijn werkgever kampte met het voortdurende personeelstekort. Het idee voor zijn eigen Uitzendbureau Solutions was geboren.
Een heel andere achtergrond dan de corporate-omgeving waar Hans Pruis uit komt. Toch ziet Hans overeenkomsten. “Ik ben ook onderaan begonnen, heb hard moeten werken en studeren om verder te komen.”

Naast Hans Pruis als CEO, heeft Sezer Duygulu ook Mario Timmerman aangesteld in de rol van CFO. Daarmee staat de directie. “Sezer heeft het bedrijf opgebouwd, dat moet je niet vergeten. Maar hij moet nu ook veel loslaten. Hij heeft ons ten slotte binnengehaald om verder te groeien. De taken zijn goed verdeeld.”

“Als je één of twee overnames per jaar kan doen groei je snel.”

Snel op- en afschalen

Uitzendbureau Solutions werkt vanuit een prachtig glazen kantoor in De Lier. De roots van de uitzender liggen dan ook in het Westland. Het bedrijf levert 2.000 (ruim 3.000, T&S Flexwerk in Waalwijk meegerekend) uitzendkrachten voor met name de productie (om- en inpakken, transport) binnen de AGF-sector. Naast Nederlandse medewerkers is ongeveer een kwart afkomstig uit het buitenland, waarvan het merendeel in Nederland woont.

Het is een hectische wereld, vertelt Pruis. “Het is sterk seizoensgebonden en weersafhankelijk. Bijvoorbeeld, afhankelijk van de aanvoer van groenten en fruit, moet je heel snel mensen kunnen inzetten. Dat gaat dan zomaar ineens over 100 tot 400 mensen extra per dag.”

En daarin zegt het bedrijf zich te onderscheiden “Onze core business is het uitzenden van internationale medewerkers. Waar wij goed in zijn is het leveren van complexe bulk en snel op- en afschalen.”

“Afhankelijk van de aanvoer van groenten en fruit, moet je heel snel mensen kunnen inzetten. Dat gaat dan zomaar ineens over 100 tot 400 mensen extra per dag.”

Overname T&S Flexwerkt

Op het moment dat Hans Pruis in het bedrijf kwam in 2021 was net T&S Flexwerk in Waalwijk overgenomen. T&S is vooral sterk in de sectoren transport en logistiek. Hier werken dagelijks circa 700 flexkrachten, voornamelijk buitenlandse medewerkers,  onder meer voor bekende opdrachtgevers als Bol.com, XPO en Van Haren. Bij dit bedrijf hoort ook T&S Holanda, een recruitmentorganisatie die vanuit Madrid opereert.

Deze overname was voor Solutions Group een eerste grote stap naar meer schaalgrootte. En daar blijft het niet bij, vertelt Pruis. “Op dit moment zijn we druk bezig met een nieuwe overname. Ik verwacht dat die binnen twee maanden is afgerond. We willen onze portefeuille uitbreiden, bij voorkeur in het blue collar-segment, naar andere sectoren zoals bouw of techniek. Door middel van acquisities willen we een top-10 speler in de uitzendwereld worden.” Of dat lukt? “Het is een mooie, uitdagende ambitie. En als je één of twee overnames per jaar kan doen van uitzendondernemingen met een omzet tussen de 20 en 60 miljoen euro, gaat het snel.”

Schaalgrootte nodig

Home of People ziet grote spelers op de uitzendmarkt groter worden en de kleinere opslokken. “Er is een consolidatieslag gaande en die is nog niet voorbij. Er is veel versnippering in de markt. Er zijn 16.000 uitzendbureaus, daarvan zijn maar weinig SNA- en SNF-gecertificeerd. En die missen ook de slagkracht. Daarnaast biedt het ruimte en concurrentievoordeel als deze bedrijven de vergunningsdrempel niet halen.”

Want schaalgrootte is nodig als je met internationale medewerkers werkt, stelt Pruis. “Je moet goede huisvesting kunnen bieden, over een eigen autopark beschikken –dat moet je financieel wel kunnen dragen als organisatie. En je wilt ook profiteren van inkoopvoordelen. Groei is noodzakelijk. Stilstaan is het begin van het einde.”
De basis voor die groei is Home of People, de nieuwe naam waaronder Uitzendbureau Solutions, T&S Flexwerk en T&S Hollanda in Madrid vallen. Over de keuze van deze naam zegt Pruis: “Wij willen een warm thuis zijn voor iedereen, ook de arbeidsmigrant die huis en haard verlaat om hier te komen wonen en werken.”

Aan Pruis de taak de professionaliseringsslag richting te geven. De bedrijven blijven zelfstandige labels, maar er moeten synergievoordelen worden gehaald in bijvoorbeeld digitalisering (één ATS), een marketing en financiële afdeling worden uitgebouwd, et cetera. “We moeten nog groeien, zitten misschien tussen het tafellaken en het servet. Het moet allemaal nog handen en voeten krijgen. Maar we gaan Home of People echt een eigen gezicht geven.”

“Er is een aantal zogenaamde collega’s dat het niet zo nauw neemt met de regels. Die laten gerust tien mensen in een garagebox slapen op een paar pallets. Dat kan echt niet.”

Vóór verplichte certificering

De verplichte certificering van uitzenders die eraan zit te komen juicht Pruis van harte toe. “Ik ben vóór verplichte certificering, daarmee kun je het kaf van het koren scheiden. Want wij kunnen het wel goed doen – kijk in Ter Aar en Waalwijk waar onze mensen fijn wonen en het naar hun zin hebben, maar er is een aantal zogenaamde collega’s dat het niet zo nauw neemt met de regels. Die laten gerust tien mensen in een garagebox slapen op een paar pallets. Dat kan echt niet!”
“Vergelijk het met voetbalsupporters. Het zijn altijd een paar die het verpesten voor de rest.”

Pruis’ standpunt in de actuele discussie of het wel of niet wenselijk is dat mensen uit het buitenland hier komen werken is natuurlijk duidelijk. “De schaarste is nog steeds enorm. Arbeidsmigranten zijn en blijven in Nederland hard nodig. Zonder arbeidsmigranten wordt er geen pakje meer thuis bezorgd. En vind je in de supermarkt geen zakje gesneden groenten.”