Frontline medewerkers hebben behoefte aan erkenning en flexibiliteit
Frontline medewerkers in Nederland hebben behoefte aan meer erkenning, flexibiliteit en ontwikkelingsmogelijkheden, zo blijkt uit het jaarlijkse onderzoek van Quinyx. Werkgevers moeten zich aanpassen aan de veranderende behoeften van deze groep om ze te behouden en tevreden te houden.
Aan het onderzoek van Quinyx hebben 2000 frontline medewerkers in retail, horeca, logistiek en magazijnbeheer in Nederland deelgenomen.
Lees hier het volledige onderzoek: Quinyx ‘the State of the Frontline Workforce’
Uit het onderzoek van Quinyx komt naar voren dat frontline medewerkers in Nederland behoefte hebben aan erkenning, flexibiliteit en ontwikkelingsmogelijkheden. Echter wordt hun welzijn niet genoeg gewaarborgd. Met name in tijden van personeelstekorten moeten werkgevers investeren in het welzijn van deze groep en hun bijdrage erkennen.
Werknemers aan zet
De grootste trend die vorig jaar naar voren kwam, en dit jaar doorzet, is dat werknemers het voor het kiezen hebben. Dit betekent dat ze meer kunnen eisen van werkgever en dat doen ze ook. Salaris blijft belangrijk, maar is niet meer genoeg om werknemers aan een bedrijf te binden. Het werk en de werkuren moeten passen bij het privéleven van een werknemer, en niet andersom.
Flexibiliteit belangrijk
Uit de enquête blijkt dat 37% van de respondenten overweegt om als ZZP’er te werken, waarvan de helft zeggenschap over werkuren en flexibiliteit als reden opgeeft. Op dit moment heeft 35% van de respondenten geen controle over hun werkuren. Bedrijven moeten zich aanpassen aan de veranderende arbeidsmarkt. Werkgevers die geen flexibiliteit bieden in werkuren, riskeren werknemers te verliezen aan concurrenten of uitzendbureaus die wel flexibiliteit bieden en waar werknemers als ZZP’ers aan de slag kunnen gaan.
Behoefte aan erkenning
43% van de werknemers aan de frontline heeft behoefte aan meer erkenning en waardering voor hun werkprestaties, terwijl één op de drie verbeterde communicatie en een minder stressvolle werkomgeving zoekt. 62% van de medewerkers ervaart werk gerelateerde stress, waarbij een gebrek aan flexibiliteit de op één na belangrijkste stressfactor is. Angst om de rekeningen niet te kunnen betalen is de belangrijkste reden.
Ontwikkeling prioriteit
Ook staan scholing en ontwikkeling hoog op de prioriteitenlijst. 77% van de ondervraagden zou langer in dienst blijven als er opleidingsmogelijkheden en duidelijke afspraken over doorgroeimogelijkheden zouden zijn. Veel bedrijven spelen hier al op in. Volgens 63% van de medewerkers worden dit soort kansen en mogelijkheden al aangeboden door de werkgever.
Concrete tools voor betrokkenheid
Dus hoe behoudt en betrek je werknemers bij je bedrijf? Door aandacht te geven aan de hoofdpunten uit het onderzoek:
- Frontline medewerkers hebben behoefte aan een stukje erkenning, verbeterde communicatie en een minder stressvolle werkomgeving. Investeer in een platform of software om communicatie binnen je bedrijf te stimuleren en maak het geven en ontvangen van feedback een structureel onderdeel van de bedrijfscultuur.
- Een gebrek aan flexibiliteit in werkroosters is een belangrijke bron van stress voor medewerkers. Geef ze de optie om zichzelf in te roosteren, beschikbaarheid door te geven en van diensten te wisselen, om de werk-privébalans te verbeteren.
- 77% van de respondenten zou langer in dienst blijven als ze meer doorgroeimogelijkheden zouden hebben. Investeer dus in opleidings- en ontwikkelingsmogelijkheden voor frontline medewerkers.
Bedrijven die hierop inspelen, doen hun voordeel met gemotiveerd, opgeleid en ervaren personeel. En de voordelen daarvan zie je terug aan het einde van het jaar, in de cijfers onderaan de streep.
Bron: Quinyx, 3 mei 2023