Wetsvoorstel goed verhuurderschap moet realistische overgangstermijn bieden
Wetsvoorstel goed verhuurderschap moet realistische overgangstermijn bieden
Dat vindt Peter Loef, werkzaam als programmamanager Arbeidsmigratie bij de ABU
Aankomende week debatteert de Tweede Kamer over het wetsvoorstel goed verhuurderschap. Met deze wet wordt een aantal belangrijke adviezen van het Aanjaagteam Bescherming Arbeidsmigranten in wetgeving omgezet. Denk hierbij aan het scheiden van de arbeidsovereenkomst en het huurcontract. Ook meer privacy en leefruimte worden de nieuwe norm. Voor iedereen die huisvesting aanbiedt.
De ABU staat achter deze adviezen. Sterker nog, per 1 april aanstaande scheiden onze leden de contracten voor werk en huisvesting. Hiermee lopen we vooruit op de wettelijke invoering. Ook wordt er gewerkt aan een prijs-kwaliteitssysteem voor huisvesting. Nieuwe huisvesting – zeker de nieuwbouwplannen van onze leden – voldoet al aan de nieuwe norm van vijftien vierkante meter. En uiteraard voldoet alle bestaande huisvesting die onze leden aanbieden aan de normen van de SNF (Stichting Normering Flexwonen).
Er is alleen één uitdaging: hoe snel kunnen we bestaande huisvesting aanpassen aan de nieuwe voorwaarde van één persoon per kamer?
Eerst even rekenen.
Het Expertisecentrum Flexwonen becijferde onlangs dat er door de kwaliteitsslag 156.000 extra kamers nodig zijn. Het huidige tekort aan huisvesting ligt tussen de 120.000 en 150.000 plekken. Maakt in totaal een tekort van minimaal 276.000 plekken. En dan heb ik het nog niet over de tekorten aan huisvesting voor andere groepen. Tussen 2019 en 2021 zijn er 6.273 extra bedden en 2.641 extra woningen gerealiseerd voor arbeidsmigranten. Hier ligt een uitdaging van formaat. Precies om die reden voorziet het wetsvoorstel gelukkig in een reële overgangstermijn van tien jaar.
Maar nu. Waar wij ons zorgen over maken, is dat de PvdA voorstelt om deze overgangstermijn te verkorten naar drie jaar. Zo wordt de uitdaging een mission impossible. Tuurlijk, er wordt omgebouwd en daar gaan leden die huisvesting aanbieden – vaak via derden – mee door. Maar doelbewust een tekort van bijna 300.000 plekken binnen nu en drie jaar creëren? Dat moeten we niet willen. Ziet u het voor zich, al die tentjes langs snelwegen en in weilanden?
Daarom roepen we de Kamer op om de overgangstermijn van tien jaar in stand te houden. In die tijd moeten inspraakprocedures bij gemeentes voor nieuwbouwplannen korter worden. Ook blijven huisvesters doorgaan met het volgens de nieuwe voorwaarden bouwen en aanpassen van woningen. En tot slot moeten malafide huisvesters hard worden aangepakt.
Dit artikel verscheen recent op ABU.nl en is in overleg op FlexNieuws gepubliceerd.
Lees ook
Uitzendkrachten en huisvesting – hoe zijn de regels?
Huisvesting arbeidsmigranten: de oplossing kan eenvoudig zijn
Kabinet steunt aanbevelingen Aanjaagteam Bescherming Arbeidsmigranten
Beleid voor huisvesting arbeidsmigranten schiet tekort